För många är de blå spårvagnarna som rullar i Göteborg och Mölndal ett karaktäristiskt inslag i gatubilden. Att välja spårvagnen är också ett naturligt och självklart val för att ta sig runt i staden.
De första elektrifierade spårvagnarna i Göteborg togs i bruk 1902 och från början fanns det bara fyra spårvagnslinjer. Sedan dess har spårvägsnätet kontinuerligt byggts ut. Dagens 12 spårvagnslinjer och de mer än 200 spårvagnarna utgör nu norra Europas största spårvägsanläggning.
Idag spelar spårvagnstrafiken en dominerande roll i stadens kollektivtrafik. Många väljer spårvagn för att ta sig till och från arbete eller skola och vagnen används också flitigt på fritiden. Även tillfälliga besökare och turister använder ofta spårvagnen för att ta sig runt.
Som resenär behöver man endast känna till hur linjerna går, var hållplatser finns och hur man kan köpa biljett. Den informationen hittar man lätt, till exempel i mobilappen ToGo. Sedan är det bara att kliva på en spårvagn och åka dit man vill. Men för att det som kan upplevas så enkelt ska fungera smidigt och säkert finns en stor organisation med många aktörer. De samverkar kring olika tillstånd och avtal och även kring den komplexa infrastruktur som krävs för att bygga upp en effektiv spårvägsanläggning.
FAKTA OM STADENS
SPÅRVÄGSANLÄGGNING
170 km enkelspår
250 spårväxlar
330 spårvagnshållplatser
8 spårvagnstunnlar
4 spårvagnsdepåer
12 spårvagnslinjer
ca 230 aktiva spårvagnar
4 olika spårvagnsmodeller
650 spårvagnsförare
141 miljoner resor per år
Spårvagnen har blivit
en självklar del av staden
I de tre filmerna till höger beskrivs huvudaktörernas respektive uppdrag, roller och ansvarsområden.
Flera aktörer samverkar kring spårvagnstrafiken
Aktörernas inbördes samverkansformer
Utifrån de tillstånd från Transportstyrelsen som krävs för att bedriva spårvägsverksamhet har en organisation byggts upp genom olika avtal och direkttilldelningar mellan huvudaktörerna. Förutom de tre huvudaktörerna finns även andra mindre aktörer som på olika sätt samverkar för att skapa en effektiv och säker spårvagnstrafik.
För att bygga upp spårvägsanläggningen och driva spårvagnstrafiken i Göteborg och Mölndal finns en stor organisation där flera aktörer samverkar. Uppdrag, roller och ansvar utgår dels från olika tillstånd från Transportstyrelsen, dels från avtal och direkttilldelningar mellan olika aktörer.
Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Göteborgs Spårvägar utgör de tre huvudaktörerna i den stora organisation som bygger upp spårvägsanläggningen och driver spårvagnstrafiken. De ansvarar alla för olika delar men det är Göteborgs Stad som har det övergripande ansvaret, via stadsmiljöförvaltningen som innehar Transportstyrelsens tillstånd för spårinnehav.
I filmen till höger visas hur roller och ansvar är fördelade mellan olika aktörer både utifrån ett tillstånds- och ett uppdragsperspektiv.
Spårvagnar
De flesta av spårvagnarna i Göteborg och Mölndal ägs eller leasas av Västtrafik, som även förvaltar vagnarna. I sin roll som förvaltare ansvarar Västtrafik för att vagnarna bibehåller sitt värde, sin funktionalitet och sin tillförlitlighet över tid. Fram till 2035 är Göteborgs Spårvägar, genom direkttilldelning, ansvarig för att sköta drift och underhåll av vagnarna.
Samverkan i spårvagnsfrågor sker regelbundet i flera olika forum där stadsmiljöförvaltningen, Västtrafik och Göteborgs Spårvägar deltar.
Förändring och utveckling av vagnparken kan påverka andra delar av spårvägsanläggningen. Det kan till exempel handla om att fler eller större vagnar kräver anpassningar av hållplatser, elförsörjning eller depåer och att personalstyrkan behöver utökas.
Mer information om spårvagnar finns på Göteborgs Spårvägars webbplats.
Avancerad teknisk infrastruktur och kompetenser inom flera områden är förutsättningar för en effektiv spårvagnstrafik. Via ikonerna till vänster finns information om de olika delar som tillsammans bygger upp verksamheten och även om de tillstånd och regler som finns för att garantera säkerheten.
Klicka på ikonerna
för mer information
Spårvagns-
förare
Räls
Spårvagnar
Kontakt-
ledningar
Apparatrum
Elförsörjning
Hållplatser
Biljetter
Spårvagns-depåer
Trafiksignaler
Spårarbeten
Spårvagns-
linjer
Staket
Tidtabeller
Tillstånd
Ringlinien
Realtidsskyltar
Regler
Skrolla för fler ikoner
En effektiv spårvagnstrafik
byggs upp av många olika delar
Tjänsteperson Spårinnehavare blickar framåt
stadsmiljo@stadsmiljo.goteborg.se
031-365 00 00
Stadsmiljöförvaltningen vid Göteborgs Stad innehar Transportstyrelsens tillstånd för spårinnehav i Göteborg och Mölndal. Ytterst ansvarig för spårvägsanläggningen och för att spårvägstrafiken bedrivs på ett säkert sätt är Mimmi Mickelsen, som via delegation från förvaltningschefen tilldelats funktionen Tjänsteperson Spårinnehavare. Som före detta spårvagnsförare och förarutbildare brinner Mimmi för verksamheten och ser många spännande utvecklingsområden de närmaste åren.
– Det har nog aldrig hänt så mycket inom spårvagnstrafiken i staden som det gör nu. Som exempel har vi de nya moderna spårvagnarna som har börjat rulla och att nya spårvagnsdepåer håller på att byggas. Dessutom planeras nya linjesträckningar till delar av staden dit det aldrig tidigare gått spårvagnar. Jag ser verkligen fram emot att genomföra redan planerade förändringar och även att fortsätta utvecklingsarbetet framåt, säger Mimmi.
Även om Mimmi är ytterst ansvarig betonar hon att det finns andra aktörer som har delansvar. Detta är viktigt att känna till för alla inom staden som arbetar med stadsmiljöutveckling. En god kunskap om spårverksamhetens organisation och vilken aktör som ansvarar för vad är en förutsättning för ett effektivt utvecklingsarbete, både när det gäller spårvagnstrafiken och stadsmiljön som helhet.
Mimmi Mickelsen, Tjänsteperson Spårinnehavare.
Under flera år har Mimmi Mickelsen vid stadsmiljöförvaltningen haft funktionen Tjänsteperson Spårinnehavare. Hon är därmed ytterst ansvarig för spårvagnstrafiken i Göteborg och Mölndal.
Mer information finns på stads- miljöförvaltningens webbplats.
Det går också bra att ställa
frågor via mejl eller telefon.
Animeringar, illustrationer: Jonas Kolvik • Foto: Ellen Delin, Rebecca Havedal, Jonas Kolvik, Ringlinien • Musik: Niklas Kedefors